January 4, 2012

Antara Ijazah Dan Risalah


"Jadi pandai salah. Jadi tak pandai lagilah. Belajar tak belajar, sama je.." Mungkin frasa ayat inilah yang bermain di kotak fikiran Ariff Alfian dan Nur Amalina Che Bakri ketika ini. Mungkin hanya taburan fitnah semata, tetapi sudut pandang kita harus berbeza dalam isu ini. Bebas daripada fahaman kotor politik dan elemen duniawi yang lain.

Setiap perkara perlu kepada matlamat. Dalam setiap aspek kehidupan, matlamat perlu jelas, supaya penghujungnya jernih sejernih embun pagi. Dalam menuntut ilmu, ijazahlah ynag menjadi tonggak kejaran majoriti penuntut. Diploma, Sarjana Muda, Sarjana, Doktor Falsafah menjadi ukuran darjah kemuliaan sosial di mata masyarakat. Realitinya, mulia kita bukan sekadar ijazah semata.

Tidak ada gunanya ilmu tanpa amal. Tidak ada manfaatnya ijazah tanpa risalah. Dalam kegirangan dan keghairahan kita menggenggam segulung ijazah, seharusnya kita beringat, ilmu agama itu tidak terhingga peri pentingnya. Risalah Islam itu seharusnya menjadi buruan semua kita. Isu Ariff dan Amalina bukan sekadar tentang kepincangan sistem pelajaran dan kontra belajar di luar negara sahaja, tetapi lebih daripada itu. Peribadi kita, dalam meletakkan matlamat untuk mengejar risalah dalam masa yang sama, tidak pernah mengabaikan ijazah.

"Antara Ijazah dan Risalah", kupasan lebih mendalam dan menarik menanti semua dalam Siri Islamic Studies Of Middle East Programme ISMEP dan Selangkah Ke Bumi Anbiya SKBA anjuran Sekretariat Antarabangsa SEKTAR Ikatan Muslimin Malaysia ISMA. Jangan lupa mendaftar dengan segera.

Panduan Hukama' Bekalan Bakal Ulama'

0 komen:

Post a Comment


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More