January 16, 2012

ISMEP 2012 Zon Utara Siri 1





IPOH, 14 Jan 2012- Ikatan Muslimin Malaysia ISMA dengan portfolio Sekretariat Antarabangsa SEKTAR telah menganjurkan sebuah seminar persediaan ke timur tengah iaitu ISMEP 2012 Zon Utara Siri 1(Islamic Studies of Middle East Programme). Seminar yang bertemakan "Panduan Hukama' Bekalan Bakal Ulama'" ini dilangsungkan di Akademi Ikatan Muslimin AIM kampus Ipoh, Perak Darul Ridzuan.

ISMEP 2012 Zon Utara ini rata-rata dapat menarik sejumlah 53 orang peserta banin dan banat, majoriti peserta datang dari Perak. Seawal jam 07. 45 pagi, kelibat para peserta sudah tiba di meja pendaftaran. Seminar dimulakan dengan alunan ayat suci Al-Quran oleh adik Miqdad Bin Fadzlan Shahidi, pelajar Maahad Tahfiz Ikatan Muslimin MATIN.

Dipengerusikan oleh saudara Nik Aziz Bin WAn Ahmad Saferdin, seminar diteruskan dengan ucapan pengarah seminar, Saudara Mohamad Azzam Anwar Bin Mohamad Mathurudi, kemudian seminar dirasmikan oleh Al-Fadhil Ustaz Zolkifli Ismail, pengetua Akademi Ikatan Muslimin merangkap Setiausaha ISMA Cawangan Ipoh, Perak.

Slot-slot dalam seminar ini telah diisi oleh beberapa panelis yang berpengalaman dalam bidang masing-masing, iaitu Ustaz Khairul Anuar Bin Zulkarnain untuk bidang Syariah dan Ustaz Yusri Bin Ismail untuk bidang Usuluddin.


Selepas berhenti rehat untuk makan tengahari dan solat Zohor, seminar diteruskan dengan sesi LDK dan Permainan Pen, Benang dan Botol yang bertemakan Sejarah Ketamadunan Islam. Kemudian, Forum Perkongsian Pengalaman pula telah dilangsungkan, dibarisi oleh panel yang masih segar dari bumi Mesir, iaitu Ustaz Ahmad Tarmizi Bin Zohari dan Ustazah Siti Nur Balqis Bt Ibrahim. Forum yang dimoderatorkan oleh saudara Mohamad Fadhil Yahya ini bertujuan untuk berkongsi sedikit sebanyak pengalaman belajar dan kehidupan panelis sepanjang merantau di negara orang, sebagai bekalan dan panduan kepada para peserta ISMEP yang akan melanjutkan pengajian di timur tengah tidak berapa lama lagi.


Seminar diakhiri dengan sedikit taklimat mengenai SEKTAR dan Pakej Mumtaz dan sesi fotografi serta bacaan doa. Seminar berakhir pada jam 5.30 petang.

"Panduan Hukama' Bekalan Bakal Ulama'"

Disediakan oleh,
Amar Ismat Mohd. Nasir,
Setiausaha ISMEP 2012 Zon Utara,
Sekretariat Antarabangsa ISMA.

1 komen:

Tak letak ... seminar diakhiri dengan alunan nasyid merdu oleh kumpulan yang tidak asing lagi.. hehe

Post a Comment


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More