May 17, 2011

Qabul, kita dan mesir




Oh Azhar! hoi qabul^^


Sengaja saya menyepitkan 'kita' antara Qabul dan mesir. kerana jujur bagi pihak saya sendiri merasa tersepit antara kedua-dua perkara penting ini ketika entry ini sedang ditulis.(da hantar borang belum? ._.)

Mungkin sesekali bagi kita bergelak ketawa mengenai imtihan qabul yang akan menjelang pada bulan Julai tidak lama lagi, tapi ini sebenarnya adalah cerita mengenai impian yang disemat lama dalam diri lama dahulu. Jadi tiadalah bergelak ketawa jualah kitanya melainkan pening berzikir dibuatnya.

Sifir yang mudah buat mereka yang mahu melangkah ke mesir pada kali ini adalah lulus imtihan qabul pada markah 60%. Mungkin mudah bagi mereka yang sentiasa istiqamah mengulangkaji. Tapi bagi mereka yang 'cuti' setahun, bagaimana nak menghadapi?

Jujur bagi saya, saya tergolong dalam golong cuti setahun. Moga Allah merahmati saya dalam imtihan nanti hendaknya.

Boleh jadi sesetengah orang akan mengambil tindakan dengan melupakan hasrat ke mesir dan hanya menyambung di Malaysia, tanah airku. Berfaktorkan kepayahan demi kepayahan yang perlu dilalui seperti ibubapa, kewangan, keamanan, dan imtihan ini.

Bukan merendah-rendahkan prestij yang ada pada universiti dalam negara, tapi saya ingin mengajak kawan-kawan sekalian, memandang kembali matlamat sebenar kita ke mesir, bumi pijakan anbiya' dan ulama' ini. matlamat yang lebih jauh bukan sekadar mendapat sijil.

apa yang ada di mesir? kenapa mesir? betapa seronoknya mesir? tarbiyyahnya?

muhasabah kembali dan kenang-kenang kanlah ia.

Jadi saya berharap anda mesih setia untuk ke sana dan bersedialah dari sekarang. bersedialah untuk qabul, borang-borang yang perlu disediakan, mental dan juga fizikal. Banyakkanlah berdoa agar kita sama-sama dipermudahkan.

teruskan update bersama kami di lama ini. Kami akan sentiasa mengemaskini maklumat terbaharu sedaya upaya kami dan berharap jika anda mempunyai maklumat tambahan, sila nyatakan di shoutbox di sebelah atau maklumkan di Facebook kami.

selawat dan salam ke atas junjungannya. Moga jumpa lagi!


0 komen:

Post a Comment


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More